Environmentální výchova
Je chápána jako výchova směřující k souladu člověka s přírodou a životním prostředím.
Vede dítě k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí
Záměr vzdělávání v environmentální oblasti
Založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí-počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu. Vytvořit odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.
Pedagogické prostředky a metody
Pozorování
Dítě předškolního věku projevuje spontánní zájem o vše živé. Prvním krokem je dát jim prostor a čas k pozorování. Učitelka by měla trpělivě naslouchat, když dítě něco objeví, sdílet prožitky, pochválit za získané nové informace. Poskytujeme dětem k bádání lupy, barevná sklíčka, nádobky, dalekohledy, mikroskopy, skleničky s lupou ve víčku
Experiment
Děti experimentují přirozeně, převážně zkoušením maličkostí během dne. Dětem nabízíme experimenty s barvami, skupenstvími, látkami, kapalinami, aby získaly praktické zkušenosti
Výchova prací
Děti se aktivně podílí na činnostech uvnitř třídy, úklid pracovní plochy, hraček. Také však se zapojují do dění v zahradě, zvelebování záhonů, péče o ptáky a hmyz-budování hmyzích domečků, sypání jídla ptákům v zimním období
Přírodovědné procházky
V rámci každodenního pobytu venku děti neustále něco objevují a zkoumají. V nedalekém lese a přilehlých loukách trávíme spoustu času. Stavíme domečky pro skřítky a chodíme krmit zvířátka do ohrad. Využíváme veškeré přírodní materiály k podpoře fantazie a kreativity
Počítání měření a vážení
Příroda a přírodní materiály poskytují příležitosti k mnoha aktivitám rozvíjejícím predmatematické schopnosti a logické myšlení
Cíle
- navštívit Envi centrum v blízkém okolí
- návštěva zoologické zahrady
- návštěvy lesa
- třídění odpadů do barevně odlišených nádob-budovat povědomí proč je důležité třídit odpad
- odpadový materiál dál využívat k tvoření s dětmi a pracovním činnostem
- šetřit vodou
- pečovat o školní zahradu a záhonky v areálu školní zahrady
- vést k zdravému životnímu stylu
- zařazovat pohybové aktivity během celého pobytu v MŠ, i za nepříznivého počasí zařazovat pobyt venku a otužovat děti
- do jídelníčku řadit zdravé a regionální potraviny